Dålig kommunikation dödar bra verksamheter. Sätt in motgiftet i tid.


Communication
Varför?
Den bästa av planer, liksom den godaste av intentioner, har fallit till följd av undermålig kommunikation. Utan effektiv kommunikation riskerar verksamhetens kritiska initiativ att misslyckas och det vardagliga samarbetet att försämras.
För vem?
Utbildningsinsatser inom detta område är särskilt värdefulla för ledningsgrupper och ansvariga för intern och/eller extern kommunikation. Men alla avdelningar, team och enskilda medarbetare lyfter sin kommunikativa förmåga med stöd av dessa insatser.
Tid och plats
En föreläsning pågår normalt mellan 30 och 60 minuter (längre pass delas med fördel upp). Kan hållas på plats eller genomföras digitalt.
Vad ni erhåller
-
Orientering i ämnet
-
Nyckelbegrepp
-
Inspiration
-
Presentationsmaterial
Pris
KSEK 10–20 ex moms. Önskat omfång, särskilda anpassningar av innehållet samt restid och omkostnader påverkar priset.

Er cowboy för dagen
Som utbildare inom kommunikation på universitet, yrkeshögskolor och andra lärosäten har Mattias inspirerat tusentals deltagare under mer än femton år. Han är också en populär och återkommande föreläsare på olika event.
Med en bakgrund som copywriter, kreativ chef, byråchef samt VD, marknadschef och konsult i en rad olika branscher rör sig Mattias obehindrat hela vägen från det djupt strategiska till det detaljerat operativa.
Mattias var med och skapade utbildningen Digital Content Designer hos Medieinstitutet 2014 och har suttit som ordförande i utbildningens ledningsgrupp sedan dess.

Vad är god kommunikation?
God kommunikation varierar utifrån förutsättningarna. Generellt gäller att den hjälper verksamheten att nå sina prioiterade mål på både kort och lång sikt, samt att den övergripande har (mestadels) positiva konsekvenser.
Var börjar man?
Man börjar genom att känna sig själv. En verksamhets kommunikation utgår alltid från varumärkesplattformen. Avsändarens tydliga och trygga identitet skapar goda förutsättningar för framgångsrik kommunikation.
Var fortsätter man?
Man fortsätter genom att lära känna sina målgrupper på djupet. Först när du på riktigt förstår drivkrafterna hos dem du vänder dig till kan du förvänta dig önskat resultat av din kommunikation. Nyfikenhet är ledordet.
Kan en byrå lösa det åt oss?
De senaste decenniet har allt fler verksamheter insett att kommunikation är en så viktig del av kärnverksamheten att det blir kontraproduktivt att överlåta den åt andra. Det finns stora vinster att hämta på att agera mer långsiktigt.
Kan inte AI lösa det åt oss?
AI utvecklas ständigt men är än så länge starkt beroende av mänsklig vägledning och handpåläggning. Så se AI som en del av kommunikatörens verktygslåda. Glöm inte heller att även era konkurrenter har tillgång till tekniken.
Hur blir vi duktiga?
Vi blir duktiga genom att arbeta processorienterat, dokumentera investeringar (både i tid och pengar), testa utförligt, analysera utfallen noggrant, och genom att hela tiden lära oss av såväl misstag som framgångar.
Hur vet jag om det är bra?
Det helt korrekta svaret har du alltid först efteråt. Men det går ofta att testa i mindre skala innan man trycker på knappen. Din kommunikation skall då uppfattas som relevant och intressant av personer i målgruppen.
Misstaget som många gör?
Ett otroligt vanligt misstag, som även erfarna byråer begår ibland, är att text och bild säger samma sak. Det blir övertydligt och nedlåtande mot mottagaren. Text och bild ska istället samspela för att skapa en helhet.
Skicka en digital röksignal
.png)