top of page

Dålig kommunikation dödar bra verksamheter. Sätt in motgiftet i tid.

Stiliserad ikon av en skallerorm i vit färg
Stiliserad illustration av ett landsbygdshus med veranda och en klassisk bil i förgrunden mot en solnedgång i lila och orange

Communication

Varför?

 

Den bästa av planer, liksom den godaste av intentioner, har fallit till följd av undermålig kommunikation. Utan effektiv kommunikation riskerar verksamhetens kritiska initiativ att misslyckas och det vardagliga samarbetet att försämras. 

För  vem?

Utbildningsinsatser inom detta område är särskilt värdefulla för ledningsgrupper och ansvariga för intern och/eller extern kommunikation. Men alla avdelningar, team och enskilda medarbetare lyfter sin kommunikativa förmåga med stöd av dessa insatser.

Tid och plats

En föreläsning pågår normalt mellan 30 och 60 minuter (längre pass delas med fördel upp). Kan hållas på plats eller genomföras digitalt.

Vad ni erhåller

  • Orientering i ämnet

  • Nyckelbegrepp

  • Inspiration

  • Presentationsmaterial

Pris

KSEK 10–20 ex moms. Önskat omfång, särskilda anpassningar av innehållet samt restid och omkostnader påverkar priset.

Porträtt mot mörk bakgrund med ljus cowboyhatt, väst och manchesterjacka med shearlingkrage

Er  cowboy  för dagen

 

Som utbildare inom kommunikation på universitet, yrkeshögskolor och andra lärosäten har Mattias inspirerat tusentals deltagare under mer än femton år. Han är också en populär och återkommande föreläsare på olika event.

Med en bakgrund som copywriter, kreativ chef, byråchef samt VD, marknadschef och konsult i en rad olika branscher rör sig Mattias obehindrat hela vägen från det djupt strategiska till det detaljerat operativa.

Mattias var med och skapade utbildningen Digital Content Designer hos Medieinstitutet 2014 och har suttit som ordförande i utbildningens ledningsgrupp sedan dess.

Stiliserad antik mikrofon i diskret beige färg

Vad  är  god  kommunikation?

God kommunikation varierar utifrån förutsättningarna. Generellt gäller att den hjälper verksamheten att nå sina prioiterade mål på både kort och lång sikt, samt att den övergripande har (mestadels) positiva konsekvenser.

​​​

Var  börjar man?

​​​

Man börjar genom att känna sig själv. En verksamhets kommunikation utgår alltid från varumärkesplattformen. Avsändarens tydliga och trygga identitet skapar goda förutsättningar för framgångsrik kommunikation.

​​​

Var  fortsätter  man?

​​

Man fortsätter genom att lära känna sina målgrupper på djupet. Först när du på riktigt förstår drivkrafterna hos dem du vänder dig till kan du förvänta dig önskat resultat av din kommunikation. Nyfikenhet är ledordet.

Kan  en  byrå  lösa  det  åt  oss?

De senaste decenniet har allt fler verksamheter insett att kommunikation är en så viktig del av kärnverksamheten att det blir kontraproduktivt att överlåta den åt andra. Det finns stora vinster att hämta på att agera mer långsiktigt.

Kan  inte  AI  lösa  det  åt  oss?

 

AI utvecklas ständigt men är än så länge starkt beroende av mänsklig vägledning och handpåläggning. Så se AI som en del av kommunikatörens verktygslåda. Glöm inte heller att även era konkurrenter har tillgång till tekniken.

​​

Hur  blir  vi  duktiga?

Vi blir duktiga genom att arbeta processorienterat, dokumentera investeringar (både i tid och pengar), testa utförligt, analysera utfallen noggrant, och genom att hela tiden lära oss av såväl misstag som framgångar.

Hur   vet   jag   om   det   är   bra?

​​

Det helt korrekta svaret har du alltid först efteråt. Men det går ofta att testa i mindre skala innan man trycker på knappen. Din kommunikation skall då uppfattas som relevant och intressant av personer i målgruppen.

​​

Misstaget   som   många   gör?

Ett otroligt vanligt misstag, som även erfarna byråer begår ibland, är att text och bild säger samma sak. Det blir övertydligt och nedlåtande mot mottagaren. Text och bild ska istället samspela för att skapa en helhet.

Skicka  en  digital  röksignal

Stiliserad siluett av en dansande cowboy i vit färg
bottom of page