Bygg den ranch ni själva är stolta över och alla andra pratar gott om. Vill du ha ritningen?


Culture and brand
Varför?
Att vara unik i sitt erbjudande är svårt, dyrt och normalt även otillräckligt. Lyckligtvis är det inte nödvändigt. Världens mest framgångsrika företag väljer istället att bygga unika företagskulturer och starka varumärken.
För vem?
Dessa båda områden är särskilt viktiga för grupper och individer med ett större, övergripande ansvar för verksamheten. Styrelse, ledningsgrupp, VD, marknadschef och HR-chef är några vanliga beställare.
Tid och plats
En föreläsning pågår normalt mellan 30 och 60 minuter (längre pass delas med fördel upp). Kan hållas på plats eller genomföras digitalt.
Vad ni erhåller
-
Orientering i ämnet
-
Nyckelbegrepp
-
Inspiration
-
Presentationsmaterial
Pris
KSEK 10–20 ex moms. Önskat omfång, särskilda anpassningar av innehållet samt restid och omkostnader påverkar priset.

Er cowboy för dagen
Mattias har skapat kultur- och varumärkesplattformen för en rad framgångsrika företag. Vid ett tillfälle stod han bakom plattformen för tre av de sextio bolag som landade på Great Place to Works topplista över Sveriges bästa arbetsplatser. Samma år mottog han för egen del utmärkelsen "Årets inspirerande ledarskap".
Mattias binder samman kultur och varumärke på ett unikt sätt. Han har flera egenutvecklade modeller som säkerställer önskat resultat. Det spelar därför mindre roll var på resan ni befinner er idag. Det intressanta är istället vilken organisation ni önskar bli.

Vad är varumärke?
Varumärket kan beskrivas på flera sätt. Ett är att det handlar om hur andra uppfattar oss. Definitionen betonar vår bristande kontroll över varumärket. En variant är att istället fokusera på organisationens faktiska identitet.
Vad är kultur?
Kultur beskrivs enklast som summan av alla våra handlingar. Rätt kultur stödjer organisationens affärsmål på ett hållbart sätt. En verksamhet har alltid en kultur, oavsett grad av medvetenhet och strategisk styrning.
Hur hänger de ihop?
Tänk dig faktisk, önskad respektive uppfattad identitet som tre punkter på en linje. Gapet mellan de första två adresseras av kulturen, gapet mellan de sista två av vårt strategiska varumärkesarbete.
Culture eats strategy...?
Det här är ett väldigt missförstått uttryck. Det finns ingen motsättning mellan kultur och strategi utan de förstärker istället varandra. Du behöver jobba strategiskt med kulturen, och rätt kultur är avgörande för alla strategier.
Hur beskrivs varumärket?
En organisations identitet definieras lämpligen i en varumärkesplattform. Det magiska ligger inte i valet av modell utan i hur den faktiskt används. Plattformen får gärna kompletteras med en utförligare varumärkesbok.
Hur beskrivs kulturen?
Önskad kultur måste definieras på ett sådant sätt att medarbetarna lätt kan översätta kulturen i konkreta dagliga handlingar. Medarbetarfilosofin och ledarfilosofin är exempel på användbara styrmedel.
Ledarskap och värderingar?
Ledarskap är ett av flera kulturella verktyg. Värderingar (eller kärnvärden) är en återkommande beståndsdel i de flesta varumärkesplattformar. Gott ledarskap går alltid i linje med organisationens fastslagna värdegrund.
Uppifrån eller underifrån?
En kultur- och varumärkesplattform bör tas fram av ledningen och formellt beslutas av styrelsen. Övriga medarbetare kan absolut bidra med inspel men deras viktigaste medverkan kommer vid implementationen.
Skicka en digital röksignal
.png)