top of page

Inför en duell med AI bör du ladda revolvern med kreativitet. Det är sedan gammalt...

Stiliserad ikon av en revolver i vit färg
Stiliserad illustration av en ökenväg med kaktus och klippor i varma färger

Creativity

Varför?

 

Kreativitet är helt avgörande för en verksamhets konkurrenskraft och långsiktiga överlevnad. Det handlar inte bara om att navigera dagens utmaningar utan även om att förbereda verksamheten inför en alltmer komplex och svårförutsägbar framtid.

För  vem?

Eftersom kreativitet i grunden handlar om problemlösning stärker dessa utbildningsinsatser omedelbart hela organisationen. Detta gäller inte minst för ledningsgrupper, innovationsteam, marknadsavdelningar, byråer och andra funktioner som snabbt vill öka värdet av sina leveranser.

Tid och plats

En föreläsning pågår normalt mellan 30 och 60 minuter (längre pass delas med fördel upp). Kan hållas på plats eller genomföras digitalt.

Vad ni erhåller

  • Orientering i ämnet

  • Nyckelbegrepp

  • Inspiration

  • Presentationsmaterial

Pris

KSEK 10–20 ex moms. Önskat omfång, särskilda anpassningar av innehållet samt restid och omkostnader påverkar priset.

Porträtt mot mörk bakgrund med mörk cowboyhatt och jeansjacka

Er  cowboy  för dagen

Som utbildare inom kreativitet på universitet, yrkeshögskolor och andra lärosäten har Mattias inspirerat tusentals deltagare under mer än femton år. Han är också en populär och återkommande föreläsare på olika event.

 

​Mattias bakgrund som jurist innebär att han angriper ämnet på ett mer systematiskt sätt än de flesta. Här handlar det om att förflytta sina positioner genom väl utvecklade processer snarare än om att dyrka enskilda idéer eller tillfällig inspiration.

​​

Med rätt kreativa processer blir framgångsrik problemlösning repetitiv och förutsägbar. Genom att involvera alla gruppens medlemmar i arbetet uppnås den mångfald och kvantitet som i slutändan säkerställer kvalitet.

Stiliserad antik mikrofon i diskret beige färg

Vad   är   kreativitet?

 

Kreativitet är förmågan att generera nya och användbara idéer, lösningar eller uttryck. Med andra ord så handlar kreativitet kort och gott om problemlösning. Och all problemlösning börjar med en problemdefinition.

​​​

Vem   är   kreativ?

​​​

Alla människor är kreativa. Kreativitet är vår födslorätt, en mänsklig förmåga och rättighet som vi bär med oss sedan födseln. Men dåliga kreativa processer och lågt kreativt självförtroende hindrar många av oss. 

​​​

Vad   är   en   kreativ   process?

​​

En kreativ process är en beprövad och i förväg överenskommen arbetsmetodik, normalt uppdelad i flera steg, som säkerställer att du och övriga i teamet alltid kommer i mål med era kreativa uppgifter. 

​​

Inspiration   is   for   amateurs?

Det här är (en del av) ett känt citat från den amerikanska konstnären Chuck Close. Innebörden är att vi aldrig skall vänta på inspiration, utan att denna istället följer som en naturlig del av arbetet om vi bara lyckats komma igång.

Vad   säger   biologin?

 

Det är ett missförstånd att vissa människor föds mycket kreativare än andra. Skillnader i kreativitet förklaras endast till en mindre del av genetik – det mesta handlar istället om teori och praktik. Därmed har vi ett val.

​​

Tänka   utanför   boxen?

Uttrycket fokuserar på ett resultat snarare än på vägen dit, varför det bara har relevans i en senare utvärdering. Dessutom saknar uttrycket en fundamental dimension: Det handlar om två boxar, inte om en.

Vad   är   random   elements?

​​

För att landa i en lösning utöver det vanliga måste man tillföra något som inte redan hör hemma i den välkända ekvationen. Här kan man på ett strukturerat sätt addera slumpvisa element och låta dem påverka resultatet.

​​

Kvantitet   eller   kvalitet?

​​

I detta sammanhang råder inget motsatsförhållande mellan kvantitet och kvalitet. Du erhåller istället önskad kvalitet genom att kombinera en stor kvantitet (av idéer) med en tydlig process för kvalificering och selektering.

Skicka  en  digital  röksignal

Stiliserad siluett av en dansande cowboy i vit färg
bottom of page